Leonardo rajzai, vázlatok, tanulmányok


























































































































































































Leonardo da Vincivel foglalkozó összállításaim a "Jártamban-keltemben...  fotózgattam" c. magazinomban
(a kiállításon készített saját fotóimmal)




Az igazi da Vinci kiállítás Debrecenben



Néhány kép a kiállításról







Ha tetszett az összeállítás, várom véleményedet a vendégkönyvemben. Sőt, ha nem tetszett, akkor is!

  Nyitóoldalra




Az utolsó vacsora és a "maradék" Leonardo da Vincitől


Majdnem 20 éve már, hogy ott állhattam Milánóban, a Santa Maria della Graziella templomban, Leonardo da Vinci Utolsó vacsora c. freskója előtt, de ma is feledhetetlen emlék. Ezzel a kiemelkedő alkotással folytatom a Leonardo képeinek sorát, az előző részben bemutatott "Madonnák, hölgyek, angyalok" után.


Emlékeztetőül egy kép a másik magazinomban, saját fotóimmal bemutatott debreceni "Az igazi da Vinci" kiállításról, ahol Leonardonak ezt a jelentős alkotását többféle eszközzel is igyekeztek közel hozni a tárlatlátogatókhoz.

                    

Ezeket én is megkíséreltem hűen szemléltetni, de elmaradt a freskó "igazi" bemutatása. Hát íme, csak úgy.... a gyönyörködés kedvéért néhány részlet.



Sajnos az idő nyomai is erősen látszanak. Vannak az interneten ennél "szebb", retusált reprók is, de szándékosan választottam olyant, ami  emlékeim szerint a valósághoz legközelebb áll.



@@@@@@@@



Ráadásként érdekes megnézni néhányat a sok tanulmányrajz közül, amiket a különböző emberi jellemek ábrázolására sok gondot fordító Leonardo az Utolsó vacsora apostolaihoz  készített:



@@@@@@@@



@@@@@@@@



@@@@@@@@



@@@@@@@@



1503-ban a kor két legnagyobb művészét Leonardot és Michelangelot arra kérték fel,  hogy egy-egy csatajelenetet fessenek a firenzei Palazzo Vecchio nagy tanácstermébe.



Leonardo 1504-ben fogott hozzá az  Anghiari csata megfestéséhez, de számos nehézsége támadt a munka során.  Olajjal akart a falra festeni, számos kísérletet végzett, de a képet soha sem fejezte be.



"Másolatok és az ő saját rajzai alapján rekonstruálni tudjuk a középső csoportot, amely a firenzei és a milánói lovasság összecsapó harcosait ábrázolta.



Az összefonódott testek mozgásának, lendületének egészen újfajta ábrázolás módja nagy hatást gyakorolt Leonardo kortársaira, és egy évszázad múlva Rubensre is."



A bemutatott festmény (és a részletek) Rubens alkotása, viszont a tanulmányok Leonardo saját keze munkái.



@@@@@@@@



@@@@@@@@



Groteszk fej-tanulmányok




@@@@@@@@



@@@@@@@@



Leonardonak több képe is befejezetlen maradt. A  Háromkirályok imádása (Firenze, Uffizi) gyakorlatilag az alapozás fázisában maradt, de így is csodálatos.



Az előző kép részlete



Keresztelő Szent János



Keresztelő Szent János  (1513-16.)



Szent Jeromos (1480-82.)



Francisco Guffurio, zenész portréja (1490.)



Az egyetlen fennmaradt szoborral,  - ezzel a kis lovas szoborral - amit Leonardo da Vincinek tulajdonítanak, a budapesti Szépművészeti Múzeum büszkélkedhet. Hetedik osztályos koromban, az országjáró kiránduláson jártam először életemben a Szépművészetiben. Ennyi év távlatából az egészből csak arra az egy dologra emlékszem, hogy megálltunk egy picinyke szobor előtt, és az osztályfőnökünk - egyben rajztanárnőnk - rámutatott, hogy ez a nagy Leonardo alkotása.



Egy akt-tanulmány



Herkules és az oroszlán (Látod, Mese, a mai összeállításban vannak "urak" is.-:))



Emlékszem egy régi filmre, amiben arról beszéltek, hogy Leonardo sokat járt ki a természetbe, és elmélyülten tanulmányozta az állatokat, növényeket.

         

Persze, le is rajzolta, amit látott.-:)



@@@@@@@@

                

@@@@@@@@



Ugye, hogy még a legvégére is jutott egy kis "maradék" nézni-, gyönyörködnivaló?



Például egy oroszlánnal viaskodó, "igazi Leonardo-sárkány", sárkánykedvelő barátnőmnek, a kicsilánynak ajánlva!-:))



Befejezésül a legnagyobb reneszánsz mester, Leonardo da Vinci önarcképe.

 
 
Készült: 2008.01.24
[eozin]

Vissza a magazin főoldalára   Vissza a reneszánsz rovatra